It's just a job...
-
Ало! Добър ден!
-
Добър ден, кой се обажда?!
-
Търся господин/госпожа...
-
А, пак ли вие от банката...
Да бъдеш колектор –
разказва едно момиче или иначе казано – и ние сме хора, и ние душа носим, а
вашата къде е?
Започвам директно по въпроса –
какво е колектор – идва от английското – collect – буквален превод – събирам. Колекторът е човек, който
събира, като дете капачки от бутилки, като голям различни предмети, като
професия – понякога задължения.
Задължения на хора, които са
взели – пари, ток, комунални услуги, взели са си кабела, пуснали кабелна и
решават, че няма нужда да плащат.
Да се насочим към онези с парите.
О, да! Точно така, хората много обичат да взимат пари и после да не ги връщат,
че на кой не му е приятно да му се даде, когато е в нужда?! Да попитам и на кой
му е приятно да връща?
Да има хора и хора! Най – са ми
любими онези със съвест, които знаят, че трябва да върнат взетото, плашат се от
думите „съдия изпълнител” и имат, нямат
– намират начини да върнат взетото, приемат съвети, позволяват да им се
помогне.
Казах вече – колекторът е ЧОВЕК,
който събира. Не е зло, не е пратеник на инквизицията, нито ще ви измъкне по
бели гащи от дома ви, за да ви затвори в тъмница, където ще последват
средновековни мъчения, защото не си връщате кредита например. Дори напротив,
опитва се да помогне повече, отколкото хората си мислят.
За съжаление има и едни зли хора,
и въобще не се извинявам! ХОРА! Вие сте зли! Сами съсипвате банките и
държавата, но много обичате да ги плюете без да осъзнавате, че сами се ограбваме
едни други. Вие взимате, не връщате и после гласувате за онези същите, които
обещават, обещават и взимат ли, взимат без да връщат. Гласувате за себе си, без
да осъзнавате, че ние (хората) сме огледало едни на други. Обичам злите – да си
ги наречем и вече както е правилно – длъжници .
Отклонение за разяснение –
длъжник – човек, който дължи – пари, време, ония същият кабел, по който му
върви сериалa вечер, докато си чопли семките.
Жал ми е за тях... защо ли?
Веднага отговарям – те са по плахи и от плахите, те са с по-свити души и от
мушица. Крещят, викат – хвърлят си емоционалната боза по човека от другата
страна на слушалката, заплaшват, обиждат... От страх, от слабост, от ужас, че
някой иска да им помогне, че едно момиче – една пикла, както някои биха се
изразили в момент на афект. Момент, в който се чувстват на показ, че пиклата
знае какво са направили – взели са и не са върнали, в повечето случаи и не
могат. Обаче кой би си признал, че е слаб, че е на ръба? Гордостта, понякога е
най-големият ни враг. Ярост, гняв, огън и жупел се сипе в 5 минутен скандал по
телефона. После следва гневно затваряне. Тъжното обаче е, че колекторът ще
продължи своята работа, ще се понервира за секунди и после – следващият от
множеството длъжници.
На мен обаче ми е тъжно, защото
за 5 минути гордост и предразсъдъци (че сме лоши хора, за дето искаме да си
върнат по мирен и доброволен начин дължимото), са си съсипали живота без да
осъзнават. Как ли? Кръвното им се покачило, нивата на кортизол – също, на не съзнавано
ниво 3 дена минимум ще изпитват дискомфорт от неизвестен произход, защото
тяхното подсъзнание ще им нашепва, че „оная пикла от банката” беше права и
трябваше да я изслушат. Да не говорим, когато играта наистина загрубее,
телефонът мълчи, на дисплея го няма познатия вече номер и гласът, който казва
„добър ден”... На врата се звъни и се появяват едни не толкова мили хора, дошли
да опишат наличното имущество и носещите сметката за хонорара на ЧСИ-то.
После колекторите били зли хора,
тормозят, искат и как не ги е срам, да ви карат да върнете това, което по право
дори не е било ваше , а е дадено назаем с уговорка да бъде върнато...
доброволно, без излишни нерви.
Сега пак си помислете дали няма
да си вдигнете телефона следващия път и дали ще крещите, викате, или ще се
вслушате в гласа, който иска да ви помогне.
Д.
Коментари
Публикуване на коментар